Obsah
http://www.hzscr.cz/clanek/hzs-zlinskeho-kraje-menu-ochrana-obyvatelstva-rady-a-doporuceni-rady.aspx
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Odvod pojistného na veřejné zdravotní pojištění za osobu bez zdanitelných příjmů
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Odvod pojistného na veřejné zdravotní pojištění za osobu bez zdanitelných příjmů
4. Základní informace k životní situaci
Osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt a která není pro účely odvodu pojistného na veřejné zdravotní pojištění považována za zaměstnance ani za osobu samostatně výdělečně činnou a není za ni plátcem pojistného stát, je považována za osobu bez zdanitelných příjmů, pokud uvedené skutečnosti trvají po celý kalendářní měsíc.
Vyměřovacím základem pro odvod pojistného na veřejné zdravotní pojištění za osobu bez zdanitelných příjmů je minimální mzda.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněna jednat osoba bez zdanitelných příjmů.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Pojištěnec, který se stal osobou bez zdanitelných příjmů [podle § 5 písm. c) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů], je povinen oznámit tuto skutečnost příslušné zdravotní pojišťovně do 8 dnů ode dne, kdy nastala.
Osoba bez zdanitelných příjmů (podle § 10 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů) platí pojistné za celý kalendářní měsíc. Pojistné je splatné od prvního dne kalendářního měsíce, za který se platí, do osmého dne následujícího kalendářního měsíce.
Osoba bez zdanitelných příjmů, která pracuje v zahraničí pro zaměstnavatele, který nemá na území České republiky sídlo, ani místo podnikání, může projednat s příslušnou zdravotní pojišťovnou jiný způsob hrazení pojistného. Příslušná zdravotní pojišťovna může na žádost takové osoby povolit placení pojistného za delší, než měsíční období, avšak vždy jen dopředu.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Písemně nebo osobně na příslušném pracovišti zdravotní pojišťovny (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na příslušnou zdravotní pojišťovnu.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na úředním místě příslušné zdravotní pojišťovny.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
K vyřízení záležitosti potřebujete:
formuláře příslušné zdravotní pojišťovny,
platný průkaz totožnosti,
průkaz pojištěnce.
Osoba bez zdanitelných příjmů je povinna podle § 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, při plnění oznamovací povinnosti sdělit své jméno, příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Jednotlivé zdravotní pojišťovny mají své formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Pojištěnec je povinen do 8 dnů ode dne, kdy se stal osobou bez zdanitelných příjmů, oznámit tuto skutečnost příslušné zdravotní pojišťovně.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Za nesplnění oznamovací povinnosti může příslušná zdravotní pojišťovna uložit pojištěnci pokutu až do výše 10 000 Kč.
Nebylo-li pojistné zaplaceno ve stanovené lhůtě anebo bylo-li zaplaceno v nižší částce, než ve které mělo být zaplaceno, je plátce pojistného povinen platit penále podle zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Můžete se obrátit na příslušnou zdravotní pojišťovnu, u které jste pojištěni.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Jednotlivé zdravotní pojišťovny:
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo zdravotnictví České republiky - odbor dohledu nad zdravotním pojištěním
26. Kontaktní osoba
Ing. Hana Semínová
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.10.2017
28. Popis byl naposledy aktualizován
15.10.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace