Navigace
Obsah
http://www.hzscr.cz/clanek/hzs-zlinskeho-kraje-menu-ochrana-obyvatelstva-rady-a-doporuceni-rady.aspx
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích
3. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích
4. Základní informace k životní situaci
Podle ustanovení § 43 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"), s účinností od 1. prosince 2009 schvaluje výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích (podle § 16, 26, 29, 34, § 35 odst. 2 a § 36 odst. 2 zákona), v případech, kdy veřejný zájem výrazně převažuje nad zájmem ochrany přírody, v každém jednotlivém případě vláda svým usnesením.
Řízení o výjimce vede Ministerstvo životního prostředí, které po obdržení žádosti o výjimku předloží tuto žádost do 60 dnů na jednání vlády. Po projednání ve vládě vydá Ministerstvo životního prostředí do 30 dnů rozhodnutí o výjimce podle usnesení vlády.
Podmínku výrazně převažujícího veřejného zájmu nad zájmem ochrany přírody mohou splňovat pouze ty záměry, které jsou zahrnuty v koncepcích schvalovaných na úrovni Vlády České republiky, tedy záměry celostátního nebo mezinárodního významu.
Především se tudíž v praxi jedná o oblasti, plochy a koridory vymezené v politice územního rozvoje podle § 31 a násl. zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
V ostatních případech podle ustanovení § 43 odst. 3 zákona (tj. je-li na povolení výjimky veřejný zájem, jehož převaha nad zájmem ochrany přírody však není výrazná), kterých je v praxi naprostá většina, je orgánem ochrany přírody příslušným k povolení výjimky krajský úřad nebo případně správa národního parku či chráněné krajinné oblasti (jedná-li se o území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území), Magistrát hlavního města Prahy (jedná-li se o území hlavního města Prahy) nebo újezdní úřad (jedná-li se o území vojenského újezdu).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích může podat kdokoli.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podáním písemné žádosti o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích na příslušný úřad.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Jestliže záměr:
leží na území chráněné krajinné oblasti nebo národní přírodní rezervace nebo národní přírodní památky, je příslušným úřadem správa chráněné krajinné oblasti,
leží na území vojenského újezdu, je příslušným úřadem újezdní úřad,
leží na území hlavního města Prahy, je příslušným úřadem Magistrát hlavního města Prahy,
je zahrnut v koncepci schvalované na úrovni Vlády České republiky, je příslušným úřadem Ministerstvo životního prostředí.
V ostatních případech je příslušným úřadem krajský úřad.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Občanský průkaz, cestovní pas nebo výpis z obchodního rejstříku.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Žádost o výjimku ze zákazu ve zvláště chráněných územích musí mít písemnou formu s popisem - kdo žádá, za jakým účelem a na jak dlouho.
Součástí žádosti musí být přesná lokalizace záměru (mapka), popis záměru a odůvodnění.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty ve správním řízení ve věcech ochrany přírody stanovuje § 83 zákona.
Ustanovení obsahuje speciální úpravu ve vztahu k obecným právním předpisům o správním řízení, tj. k zákonu č. 500/2004 Sb., správnímu řádu, ve znění pozdějších předpisů.
Ve zvláště složitých případech lze rozhodnout do 90 dnů, většinou do 60 dnů, v jednoduchých případech bezodkladně.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Dle § 71 zákona jsou jimi obce na svých územních obvodech a dle § 70 zákona občanské sdružení, jestliže se do správního řízení přihlásí, případně další fyzické i právnické osoby.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po žadateli může být požadováno provedení biologického hodnocení (§ 67 zákona), příp. hodnocení vlivu záměru na Naturu 2000 (§ 45h a 45i zákona), příp. hodnocení EIA dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Datové schránky příslušných úřadů.
28. Popis byl naposledy aktualizován
05.11.2010
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.